Naam:
Foto’s:
164
Video’s:

Over mij

Voor de 15e keer zal er voor de leerlingen een fietssponsortocht worden gehouden. Waarom en hoe dit ontstaan is, wordt aangegeven in dit artikel.
In de rebound wordt gebruik gemaakt van verschillende  methodieken. Een van de methodieken die gehanteerd wordt, is het ervaringsleren. Het ervaringsleren wil de leerlingen een kans geven om actief bezig te zijn, zich reflecterend te ontwikkelen en vooral vanuit een opdracht een positieve spiraal (en dus levenshouding) te ontwikkelen. Het weergeven van een ontwikkeling op het terrein van levenshouding, zelfreflectie etc. is geen eenvoudige zaak. Een thema als omgaan met autoriteit (gezag) laat zich moeilijk vastleggen. Om toch te komen tot een vorm van waardering, is het de bedoeling, dat op een eigen rebound manier getoetst wordt. In de reboundklas wordt de volgende methode gehanteerd.

In het jaaroverzicht wordt ruimte gemaakt voor een themaperiode, die door de leerlingen georganiseerd wordt. Het hoofdbestanddeel van deze periode bestaat uit “Actief Burgerschap en Sociale Integratie”. Dit thema wordt aangedragen door kabinetsbeleid. Op deze manier moet de school als onderdeel van de gemeenschap waaruit zij haar leerlingen betrekt en als onderdeel van de maatschappij op zich, een activerende rol spelen. De Jacobus Fruytier SG is hierop geattendeerd door het KPC te ’s Hertogenbosch. In de rebound wordt de te organiseren periode als een toetsmoment gezien. Met als hoofdvraag: Kunnen de leerlingen zichzelf in een situatie die buiten de schoolse situatie gelegen is, handhaven, ja zelfs ontwikkelen?

Als reboundklas vullen we deze anderhalve week op een ervaringsgerichte leerwijze in door middel van een fietssponsortocht. Om een idee te hebben, wat de leerlingen allemaal moeten doen, of gedaan hebben, een soort opsomming van de activiteiten:

Zoeken van sponsoren;

Discipline opbrengen om te trainen.

Over mijn reis

woensdag 7 juli 2021 t/m 15 juli 2021